13 november 2017

De zwakste schakel

Door Carmen Graauwmans
Blogartikel   |   Trends & Ontwikkelingen

Als ondernemer ben je verplicht allerlei maatregelen te nemen om privacy van (klant)gegevens te waarborgen. Dat is al een uitdaging op zich en dan heb je ook nog eens te maken met allerlei digitale bedreigingen waarbij niet alleen het waarborgen van privacy onder druk staat, maar je hele bedrijfsvoering.

Enorm misverstand

Allerlei regels en ontwikkelingen maken ondernemers enerzijds kopschuw en anderzijds onverschillig. Dit laatste kenmerkt zich veelal door opmerkingen als ‘De wetgeving geldt niet voor mijn bedrijf’ en ‘Mijn onderneming is toch niet interessant voor hackers’. Beide voorbeeldopmerkingen zijn enorme misverstanden. We komen deze onderschatting echter in de praktijk maar al te vaak tegen. Hoe dat komt? Men is druk met ondernemen, is onbekend met wat het precies inhoudt (en wil het eigenlijk ook niet weten) en het staat daardoor gewoonweg niet hoog op de agenda.

Valkuil: gewoonte en gemak

Het komt ook regelmatig voor dat er wel al van alles technisch en procedureel is ingericht en dan gaat het alsnog fout. Die frustratie komen we in onze adviestrajecten ook vaak tegen. Bedrijven hebben veel tijd en geld geïnvesteerd om gegevens op (mobiele) apparatuur te beveiligen. Ze zijn alleen voorbij gegaan aan de gemiddelde gebruiker. Niet dat die uit is op ondermijnen van allerlei regels. Nee, het is de gewoonte, gemak en onwetendheid die uiteindelijk de oorzaak zijn van datalekken en verkeerd omgaan met privacy gevoelige informatie.

Focus op bewustwording en gedragsverandering

Hoe krijg je nou je mensen mee in veilig om gaan met bedrijfsgegevens en alles rondom privacy? De sleutel zit 'm niet in de technische oplossingen, maar in bewustwording en gedragsverandering van de medewerkers. Zij zijn zich te vaak onbewust van de consequenties van hun handelen. Hoe oprecht en betrokken ze ook zijn. Dat is wat wij bedoelen met ‘De zwakste schakel’.

Investeer in trainingen

Onze ervaring leert dat je er niet bent met een inventarisatie en advies rondom digitale veiligheid en het inrichten van een technische oplossing zoals een MDM-omgeving. Je medewerkers bewustmaken maken en feitelijk nog lastiger, gewenste gedragsverandering realiseren, zijn minstens zo belangrijk. Dat kan alleen met professionele training. Voor ons reden om een partnership op te zetten met BeveiligMij.nl.
 

Lees alles over training, e-learning en tools

Meer weten over deze samenwerking en de diverse trainingen om personeel bewust te maken van hun rol rondom security en privacy? Kijk dan eens hier naar het aanbod aan trainingen, e-learnings en divers materiaal.

Aan de slag: voorkom reputatieschade

Beter nog: maak nu gelijk een afspraak met Carmen Graauwmans en kom alles te weten over hoe we jouw bedrijf en mensen helpen bij het voorkomen van security en privacy problemen. Tenslotte is reputatieschade onbetaalbaar!
Blijf op de hoogte of stel je vraag