28 maart 2014

Einde ISDN tijdperk kondigt zich aan

Door Redactie
Blogartikel   |   Nieuws

Het is dat KPN het nog niet daadwerkelijk zwart-op-wit heeft bevestigd, maar het ziet er naar uit dat ISDN aan het eind van 2014 toch daadwerkelijk tot de geschiedenis behoort. Tenminste, dat is de veronderstelling van een aantal telecom professionals.

Wij vonden deze publicatie uit eind 2013 die de veronderstelling ondersteunt.

Het aandeel van ISDN-aansluitingen in het totaal aantal vaste telefonieaansluitingen is het afgelopen jaar gedaald van tien naar negen procent. Het aandeel van PSTN-aansluitingen daalde eveneens, van 25 procent in Q2 van 2012 naar 23 procent naar Q2 van 2013. Dat schrijft de ACM in zijn Telecommonitor.

VoIP (VoB in de definitie van de ACM) blijft een stijgende lijn vertonen: van 65 procent naar 68 procent. Het totaal aantal retailaansluitingen in vaste telefonie steeg licht, van 7,12 miljoen naar ruim 7,16 miljoen. Het aantal laagcapacitaire PSTN-aansluitingen ging van 2,7 naar 2,25 miljoen. Het aantal laagcapacitaire aansluitingen in VoB steeg van ongeveer 4,4 naar 4,9 miljoen.

KPN heeft nog steeds het grootste marktaandeel in laagcapacitaire aansluitingen: 50 tot 55 procent. Ziggo staat op de tweede plek met 20-25 procent, UPC op plek drie met 10-15 procent. Tele2 zit op 5-10 procent. In laagcapacitaire aansluitingen PSTN zit KPN op 85 tot 90 procent, bij VoB is dit 35 tot 40 procent. Ziggo zit hier vlak achter KPN (30-35%), UPC zit op 15 tot 20 procent. Dit tekent de relatief sterke positie van kabelaanbieders op de markt voor IP-telefonie bij consumenten.

De churn groeide, van 3 naar 3,8 procent disconnects en 2,8 naar 3 procent additions. De jaaromzet in retailaansluitingen PSTN en VoB daalt gestaag. Van 1,33 miljard euro in Q2 van 2012 naar 1,16 miljard euro in Q2 van 2013. Het totale volume daalde licht: van 5,3 miljard belminuten naar 5,03 miljard. Alleen van vast naar mobiel bellen groeide licht: van 806 naar 857 miljoen belminuten. KPN had 45 tot 50 procent marktaandeel in het totaal aantal belminuten, met 15 tot 20 procent voor Ziggo en 10-15 procent voor zowel UPC als Tele2. Geen enkele andere aanbieder komt boven de vijf procent uit.
Blijf op de hoogte of stel je vraag