31 oktober 2017

KPN stopt met ISDN. Dit zijn de alternatieven

Door Marcel Elsinga
Blogartikel   |   Nieuws

Volgens KPN zijn internetverbindingen nu zo stabiel zijn dat er steeds minder behoefte is aan ISDN. Mede daarom heeft KPN aangekondigd dat medio 2019 ISDN lijnen niet meer actief zijn. Dat lijkt ver weg, maar omdat deze ontwikkeling direct impact heeft op toekomstige investeringen, is het belangrijk nu al zicht te hebben op wat dit betekent voor je bedrijfsvoering.

Het alternatief voor ISDN

Steeds meer bedrijven hebben behoefte aan meer communicatie-functionaliteiten dan alleen bellen. Er zijn de afgelopen jaren allerlei nieuwe zogenaamde hosted (telefonie)diensten op de markt gekomen. Partijen als KPN en Vodafone leveren dit soort diensten.

Voordelen van Hosted Telefonie

Voor VoIP heb je geen ISDN centrale meer nodig, omdat de functies van een centrale zich ‘in de cloud’ bevindt (bijvoorbeeld in een datacenter in Nederland). De centrale staat dus niet meer fysiek op je eigen locatie. Het voordeel is dat je geen omkijken meer hebt naar onderhoud en update. De netwerkleveranciers blijven de softwareomgeving continu doorontwikkelingen in een zeer veilige omgeving.
Met hosted telefonie kan je als ondernemer heel eenvoudig de telefonie-omgeving laten meegroeien of krimpen met de ontwikkeling van je organisatie. Je betaalt voor wat je gebruikt. En ook nog eens het gemak van alle communicatiediensten op 1 factuur.

Naast bovenstaande nog enkele voordelen van bellen via VoIP (hosted telefonie):
  • Geluidskwaliteit met HD-techniek: je beschikt over een bijzonder helder geluid
  • Onbeperkt vast bellen: je belt zoveel als je wilt voor een vast maandbedrag. Zo voorkom je onnodige verrassingen op de factuur
  • Integratie met bestaande software. Denk aan het voordeel van bellen vanuit een centraal database
  • Vast bellen via de bestaande internetverbinding: met VoIP hebt je geen telefoonlijn meer nodig en bespaar je op de kosten.
 

Ga een stap verder met Skype for Business

Skype for Business is een communicatieplatform van Microsoft. Het is speciaal voor bedrijven en stelt medewerkers in staat heel eenvoudig te werken binnen één complete omgeving. Met alle informatie en documenten die ze nodig hebben onder handbereik. Het maakt niet uit met wat voor apparaat je werkt: Skype for Business werkt precies hetzelfde op pc’s, laptops, tablets en smartphones. Onder andere Vodafone biedt de diensten van Skype for Business als geintegreerde oplossing. Groot voordeel daarvan is dat alle communicatiekosten op één factuur staan.

Voordelen van Skype for Business

Gebruikers kunnen via Skype for Business chatten, bellen, videogesprekken voeren, vergaderen op afstand, real-time documenten en presentaties delen en zien wie van hun collega’s wel en niet beschikbaar zijn. Vanaf elke werkplek en met elk apparaat. Zo kunnen ze bij wijze van spreken vanaf de andere kant van de wereld net zo makkelijk informatie delen, communiceren en samenwerken als wanneer ze samen op één kamer zouden zitten.

Nog enkele directe en indirecte voordelen op een rijtje:
  • Hogere productiviteit (tijdwinst) door eenvoudige samenwerking en communicatie
  • Medewerkers kunnen tijd, plaats en apparaat onafhankelijk met elkaar, met klanten en leveranciers online samenwerken
  • Prettig in het gebruik dankzij de vertrouwde interface van Skype
  • Vast bedrag per medewerker per maand voor middelgrote en grote organisaties
  • Besparingen op reistijd, reiskosten en huisvesting
  • Contactcenter-functionaliteiten voor iedere medewerker
  • Te combineren met provider diensten als; vast, mobiel en connectiviteit
  • Bespaar op telefoniekosten: het vervangt de huidige centrale en je belt onderling gratis

Wanneer overstappen van ISDN naar VoIP of Skype for Business

Je kan wachten tot ISDN daadwerkelijk stopt. Raadzaam is echter jezelf een goed beeld te vormen van wat er technisch en financieel op je af komt. Ook belangrijk is dat je bij de keuze je een stabiele telefonie omgeving behoudt. Het is eveneens aan te bevelen na te denken over welke functionaliteiten je bedrijf nu en in de toekomst behoefte aan heeft. Anders gezegd, het is meer dan raadzaam om op korte termijn te gaan nadenken over je nieuwe communicatie-omgeving.

Creaforti organiseert kennissessie ‘ISDN Stopt!’

Om ondernemers de helpende hand te bieden, organiseert Creaforti op 28 november een kennissessie over het stoppen van ISDN en de diverse alternatieven die passen binnen je bedrijf. We staan ook stil bij de mogelijkheden dat o.a. Vodafone biedt met Skype for Business binnen een geïntegreerde oplossing.
Bekijk hier de agenda en meer. Gelijk inschrijven? Dat kan eenvoudig via onderstaande.
Schrijf je hier snel en eenvoudig in voor de kennissessie 'ISDN Stopt!'
    • Bedankt voor je bericht. We komen zo snel mogelijk bij je terug.

Nieuwsgierig geworden en gelijk al meer weten?

We helpen je graag en laat Creaforti je adviseren over de mogelijkheden die passen bij jouw organisatie. Bel 026-3245200 of mail naar isdnstopt@creaforti.nl
Image
Blijf op de hoogte of stel je vraag